NÄCKROSENS  FÖRSKOLA
FÖRÄLDRAKOOPERATIVET  I  LÅNGÅS

Är valet svårt?
När ni står inför valet av barnsomsorg för ert/era barn kan det kännas svårt att veta vad som är bäst.
Ta god tid på er för att ta reda på vad som passar just er familj!
Med denna information vill vi ge en inblick i vår verksamhet, hur vi arbetar tillsammans för att alla barn, föräldrar och personal ska känna trygghet, gemenskap och engagemang.

Näckrosens förskola startades 1988 av några familjer i Långås.
Förskolan är en ekonomisk förening vilket innebär att den inte drivs i vinstsyfte utan eventuellt överskott går tillbaka till verksamheten.
Näckrosen drivs som ett föräldrakooperativ där föräldrar sitter i styrelsen.

Förskolans lokaler är inhysta i en villa med en härlig och utmanande gård med närhet till naturen.
Huset har två våningar vilket gör att vi kan dela upp oss efter ålder under delar av dagen.
Vi har valt att minska barngruppen och har plats för 20 barn.

Utbildningen
Vi arbetar efter Läroplanen för förskolan Lpfö18 och andra styrdokument. Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla de färdigheter som behövs för att blir goda samhällsbärare.
Målet är att tillsammans med er föräldrar, skapa en stimulerande och utmanande miljö där varje barn ges förutsättningar att utvecklas i sitt eget tempo.

Personalen
Vi är en väl sammansvetsad personalgrupp med både barnskötare och förskollärare med högt i tak och öppen och tillåtande atmosfär bland barn och vuxna.

Som förälder och medlem har Du/Ni god insyn i ditt/ert barns dag på förskolan.
Veckostädningen sköts av en anställd. Vi har en förälder som gör lättare vaktmästarsysslor. Ni föräldrar deltar i skötsel av fastighet samt storstädning inomhus.

Barnomsorgsavgift: Vi följer kommunens maxtaxa dock ligger vi lägre  för att kompensera föräldrainsatsen.

våra öppettider är:
måndag till fredag
6.30-17.30 (18:30 vid behov)

Förskolan försöker att stänga tre veckor under sommaren, i augusti och januari stänger förskolan för planering.
Kontakt:
Näckrosens förskola